TOPIK 8 : STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN
1.0 PENDAHULUAN
Pengurusan bilik pembelajaran merupakan satu strategi dan tindakan yang digunakan untuk mengekalkan peraturan bilik pembelajaran. Terdapat beberapa bilik pembelajaran yang sering digunakan oleh pelajar, iaitu, bilik muzik ,makmal sains, makmal komputer, studio dan tempat-tempat pembelajaran yang seumpama dengannya. Penekanan dibuat untuk bilik darjah kerana ia merupakan tempat yang selalu digunakan oleh pelajar pada proses pengajaran dan pembelajaran. Seorang guru perlulah memastikan keadaan bilik darjah yang kondusif dan mengurus disiplin murid secara berkesan.
2.0 ISI PENTING
Ciri Keselamatan Bilik Pembelajaran
Ruang kerja mestilah selesa dan susun atur perabot yang kemas
Ruang kerja haruslah bersih dan tiada kesan minyak
Cahaya dan pengudaraan yang cukup
Tempat pengendalian enjin dan pengudaraan yang cukup
Sudut pameran atau hasil kerja murid
Stor (bilik khas/almari) untuk menyimpan alatan dan bahan
Papan tanda “LARANGAN” “BAHAYA” yang jelas untuk kawasan mesin
BENGKEL RBT/KHB
3.0 PENUTUP
Kejayaan seseorang guru sebagai pengurus bilik pembelajaran tidak semata-mata dinilai daripada aspek kemahiran dan teknik pengajaran dan pembelajaran semata-mata, malah kualiti peribadi dan sahsiah diri juga menjadi tarikan kepada murid-murid. Oleh itu, untuk menjadi seorang guru yang berdedikasi dan disukai murid guru mestilah bijak memainkan peranannya sebagai pengurus dalam bilik pembelajaran untuk mewujudkan bilik pembelajaran yang kondusif dengan memasukkan faktor-faktor fizikal, sosial, emosi, dan teknikal yang telah dibincangkan demi meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran sehingga ke peringkat optimum.
No comments:
Post a Comment