Red Electricity Lightning

TAJUK 2

 TAJUK 2 : INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN 


INTERAKSI


Interaksi bermaksud tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain ; tindak balas antara dua atau beberepa pihak.


PEMBELAJARAN


Pembelajaran pula menurut Murphy dan Alexender pada tahun 2006, pembelajaran membawa maksud proses seorang pelajar untuk memperoleh sesuatu kefahaman dan mengubah kefahaman atau konsep tersebut. Ianya juga membawa maksud perolehan maklumat dan pengetahuan, penguasaan tabiat dan kemahiran, serta pembentukan kepercayaan dan sikap. Proses ini digelar pembelajaran sepanjang hayat yang bermula dari kelahiran.





INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH

  • Guru perlu menggalakkan pelajar untuk berinteraksi sama ada dengan guru atau sesama

rakan yang lain semasa proses P&P.
  • Interaktif aktif sesama pelajar dapat melatih mereka berdikari & mengalami sendiri proses pembelajaran

  • Interaksi di bilik darjah boleh berlaku dalam bentu lisan / bukan lisan.


 

JENIS INTERAKSI

 

1. Interaksi sehala : Guru kepada Murid


 

  • Berpusatkan guru

  • Tiada interaksi antara murid & aktiviti P&P pasif

  • Tiada interaksi berlaku antara murid dengan murid



2. Interaksi dua hala : Antara Guru dengan Murid / Murid dengan Murid.

 

 

  • Hubungan mesra antara guru & murid & murid yang lain

  • Penglibatan murid digalakkan

  • P&P yang aktif & kreatif

3. Interaksi pelbagai hala : Guru dengan Murid, Murid dengan Murid & Murid dengan Guru.

  • P&P yang sangat aktif

  • Hubungan antara guru & murid, murid & murid lebih erat & mesra.

  • Penglibatan guru & murid sangat aktif

 

INTERAKSI BERKESAN

 

Bermaksud apabila mesej yang disampaikan oleh penyampai diterima & difahami dengan jelas oleh penerima.


Cara-cara  yang boleh diamalkan oleh guru untuk mewujudkan Interaksi Berkesan :


  • Mengamalkan sikap kepimpinan demokratik 

  • Mengelolakan pelbagai aktiviti berkumpulan

  • Percakapan yang jelas dan menggunakan teknik


BAHAN TAMBAHAN 

Dalam keratan akhbar ini membincangkan Pendidikan  kelas abad-21. Pendidikan abad-21 merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang paling berkesan dalm bilik darjah. Hal ini demikian kerana, Pendidikan abad-21 memudahkan interaksi berlaku dalam bilik darjah antara murid dengan murid dan murid dengan guru. Pendidikan abad-21 melibatkan penyusunan meja dalam kelas secara berkumpulan dan ini memudahkan murid untuk berbincang dengan rakan-rakannya. Guru yang kreatif dan inovatif pula akan berperanan sebagai pemudah cara ketika sesi pengajaran dan pembelajaran



RUMUSAN


Interaksi dalam bilik darjah amat penting kerana interaksi antara guru dan murid disekolah akan meninggalkan kesan kepada ilmu yang ingin disampaikan serta penerimaan murid terhadap ilmu tersebut. Dalam konteks ini, interaksi yang baik akan menyebabkan proses pembelajaran berjalan dengan lancar. Setiap guru haruslah peka terhadap persekitaran murid - murid supaya mereka lebih fokus dalam menuntut ilmu. Maka guru haruslah mengetahui dengan jelas akan pola interaksi, halangan dan gangguan dalam berinteraksi , serta cara menwujudkan interaksi yang berkesan. Kepentingan interaksi dalam bilik darjah membolehkan guru memotivasikan muridsupaya menimbulkan minat dan perhatian mereka terhadap akktiviti pengajaran-pembelajaran.Bagi mewujudkan interaksi yang berkesan komunikasi yang baik juga perlu dititikberatkan. Bercakap tentang komunikasi yang merupakan perkara yang sememangnya amat dekat dengan interaksi dimana ia merupakan proses untuk kita bertutur atau menyampaikan sesuatu kepada orang lain. Justeru itu kita perlu  menjaga komunikasi kita dengan orang lain supaya semua orang lain lebih mudah untuk berinteraksi dengan kita.

No comments:

Post a Comment