TAJUK 2 : INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN
INTERAKSI
Interaksi bermaksud tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain ; tindak balas antara dua atau beberepa pihak.
PEMBELAJARAN
Pembelajaran pula menurut Murphy dan Alexender pada tahun 2006, pembelajaran membawa maksud proses seorang pelajar untuk memperoleh sesuatu kefahaman dan mengubah kefahaman atau konsep tersebut. Ianya juga membawa maksud perolehan maklumat dan pengetahuan, penguasaan tabiat dan kemahiran, serta pembentukan kepercayaan dan sikap. Proses ini digelar pembelajaran sepanjang hayat yang bermula dari kelahiran.
INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
Guru perlu menggalakkan pelajar untuk berinteraksi sama ada dengan guru atau sesama
Interaktif aktif sesama pelajar dapat melatih mereka berdikari & mengalami sendiri proses pembelajaran
Interaksi di bilik darjah boleh berlaku dalam bentu lisan / bukan lisan.
JENIS INTERAKSI
1. Interaksi sehala : Guru kepada Murid
Berpusatkan guru
Tiada interaksi antara murid & aktiviti P&P pasif
Tiada interaksi berlaku antara murid dengan murid
Hubungan mesra antara guru & murid & murid yang lain
Penglibatan murid digalakkan
P&P yang aktif & kreatif
3. Interaksi pelbagai hala : Guru dengan Murid, Murid dengan Murid & Murid dengan Guru.
P&P yang sangat aktif
Hubungan antara guru & murid, murid & murid lebih erat & mesra.
Penglibatan guru & murid sangat aktif
INTERAKSI BERKESAN
Bermaksud apabila mesej yang disampaikan oleh penyampai diterima & difahami dengan jelas oleh penerima.
Cara-cara yang boleh diamalkan oleh guru untuk mewujudkan Interaksi Berkesan :
Mengamalkan sikap kepimpinan demokratik
Mengelolakan pelbagai aktiviti berkumpulan
Percakapan yang jelas dan menggunakan teknik
BAHAN TAMBAHAN
Dalam keratan akhbar ini membincangkan Pendidikan kelas abad-21. Pendidikan abad-21 merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang paling berkesan dalm bilik darjah. Hal ini demikian kerana, Pendidikan abad-21 memudahkan interaksi berlaku dalam bilik darjah antara murid dengan murid dan murid dengan guru. Pendidikan abad-21 melibatkan penyusunan meja dalam kelas secara berkumpulan dan ini memudahkan murid untuk berbincang dengan rakan-rakannya. Guru yang kreatif dan inovatif pula akan berperanan sebagai pemudah cara ketika sesi pengajaran dan pembelajaran
RUMUSAN
No comments:
Post a Comment