Red Electricity Lightning

TAJUK 1

 TAJUK 1 : SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN 

TOPIK 1 : SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN


PENGERTIAN SOSIOLOGI

Sosiologi merupakan suatu kajian saintifik dan sistematik tentang interaksi manusia dalam masyarakat dari pelbagai sudut.


TUJUAN UTAMA SOSIOLOGI

Sosiologi ialah untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia, mengenalpasti tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka dan mempelajari syarat-syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka.

PERSPEKTIF SOSIOLOGI

Tumpuan perspektif sosiologi adalah pada tingkah laku masyarakat, memahami corak interakis dan proses kelompok.


Terdapat dua Perspektif Sosiologi :


  1. MIKRO

Mikro sosiologi bersifat kecil dan individu

  1. MAKRO

Makro sosiologi bersifat besar, bercorak organisasi dan kompleks



TEORI FUNGSIONALISME


  • Teori ini menganggap masyarakat seperti tubuh badan manusia
        ( Tubuh badan mempunyai bahagian tertentu dan setiap bahagian pada tubuh 
akan mempunyai fungsi-fungsi tersendiri, agar tubuh badan berfungsi dengan baik) 

  • Teori ini mengkaji fungsi perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan-kegiatan yang menyumbang kepada masyarakat.

  • Dipelopori oleh Auguste Comte (1798-1857)



TEORI KONFLIK 


Dipelopori oleh Karl Max (1818-1883) dan diikuti oleh Max Webber (1864-1920)

ALIRAN KARL MAX

ALIRAN MAX WEBBER

  • Melihat masyarakat daripada perspektif konflik dan perubahan

  • Konflik boleh berlaku antara kelas sosial berbeza, sosial yang sama, dalam keluarga atau kumpulan yang mahukan perubahan.

  • Elemen penting konflik dalam masyarakat ialah menyumbang perubahan sosial.

  • Faktor-faktor ekonomi merupakan asas kepada pembentukkan masyarakat.

  • Faktor agama, institusi politik, keluarga dan pendidikan dikenali sebagai superstruktur yang dibentuk dan dipengaruhi oleh faktor asas iaitu ekonomi.

  • Melihat pendidikan sebagai alat yang digunakan oleh pihak dominan untuk mengekalkan kuasanya.

  • Mengaitkan fenomena di sekolah dengan apa yang  berlaku di luar sekolah seperti latar belakang keluarga dan kelas sosial.

  • Tidak mengutamakan perkembangan individu.

  • Konflik antara kelas sosial disebabkan agar dipandang tinggi oleh masyarakat (pengiktirafan) atau (proses legitimisasi)


TEORI INTERAKSIONISME SIMBOLIK


  • Dipelopori oleh George Herbet Mead (1863-1931)

  • Melihat bagaimana individu membentuk dan dibentuk oleh interaksinya dengan orang lain.

  • Makna simbolik diperoleh dari bentuk simbol seperti perkataan

  • Teori ini melihat pendidikan dari sudut individu (MIkro)

  • Teori ini mengkaji interaksi murid, guru dan pihak pentadbiran di sekolah.

  • Teori ini menjelaskan apa yang berlaku di sekolah tanpa mengaitkan dengan apa yang berlaku dalam masyarakat.


PENGERTIAN PENDIDIKAN


Pendidikan merupakan satu proses pemindahan secara formal ataupun tidak formal pengetahuan, kemahiran, dan nilai yang berlaku antara satu generasi ke satu generasi yang lain atau dalam generasi sama (Amir Hasan 2006)



SOSIOLOGI PENDIDIKAN


Didefinisikan sebagai suatu kajian saintifik yang menghubungkan antara pendidikan dan masyarakat. Kajian dilakukan dalam aspek matlamat pendidikan, kaedah, institusi, pentadbiran dan kurikulum yang berkait dengan bidang ekonomi, politik, sosial dan budaya.


KEGUNAAN SOSIOLOGI PENDIDIKAN


  • Mengkaji bagaimana pendidikan dapat membantu individu dan masyarakat

  • Mengkaji kesamaan dan ketidaksamaan dalam pendidikan

  • Memberi gambaran yang jelas kepada semua pihak yang terlibat mengenai organisasi sekolah dan persekitaran

  • Meningkatkan penguasaan konsep dan kemahiran para guru untuk berhadapan dengan pelajar berbeza latar belakang

  • Membantu guru memahami budaya lain yang berbeza dengannya.



RUMUSAN


Sosiologi dan pembelajaran merupakan dua perkara yang berhubung diantara satu sama lain. Sosiologi merupakan kajian yang melibatkan masyarakat dan tingkah laku sosial manusia. Manakala, pembelajaran merupakan kajian yang berunsur kemanusiaan. Sebagai seorang pendidik perlulah memahami sepenuhnya berkaitan sosiologi kerana murid-murid yang berada di sekolah mempunyai latar belakang dan budaya yang berbeza. Ia dapat membantu para pendidik untuk memastikan kemenjadian murid-murid pada masa hadapan.



No comments:

Post a Comment